tennisforum
23 September , 2017, 20:05:43 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Wat gebeurt er in het darwinpark:
http://www.darwinpark.nl/nieuws.htm

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: tennis-smoezen  (gelezen 3475 keer)
ron
mods
Hero Member

« Gepost op: 04 April , 2010, 17:43:14 »

Dit verhaal heb ik 20 jaar geleden geschreven, maar het blijft actueel.

tennis-smoezen

Nooit gebruiken bij winst. Een gemompeld: "Ik was niet echt in vorm", is meestal voldoende de verslagen tegenstander het RIAGG nummer te doen opzoe≠ken.

Ik herinner mij een tegenstander die een prachtige top-spin forehand paarde aan een klierige arrogante houding.

Nadat hij eruit gepield was en we de verplichte consumpties tot ons namen, teemde ik: "Jammer dat je forehand niet liep",.. hij gedroeg zich verder uiterst bescheiden.

Bij verlies echter is het om allerlei redenen verstandig met de juiste smoes aan te komen.

Mits met de juiste overtuiging gebracht breng je de tegenstander in de waan, dat hij door een gelukkig toeval van je gewonnen heeft en blijft hij met beide benen op de grond.

Een bevriende psycholoog stelde, dat het hanteren van de juiste smoes helpt de nederlaag sneller te verwerken, Zelf kan je er niets aan doen, de schuld ligt elders.

Welke excuses wanneer te gebruiken, een korte handleiding:

De elementen:

Zon, wind, regen, hitte, koude zijn altijd dankbare faal-kapstokken.

Na een mislukte smash kan gekozen worden uit zon en wind, wel even snel nagaan of de zon inderdaad min of meer hinderlijk zou kunnen zijn, bij zon in de rug vermindert de geloofwaardigheid.

Ik kan niet tegen deze hitte/kou; standaard smoezen, niet erg overtuigend.

Lichamelijk ongemak.

Alle vormen van blessures doen het goed, sommige beter.

Probeer een originele blessure te bedenken. De ingetapete enkels, knieŽn, tennis armen in alle stadia, ruggen, hamertenen, bursa's, verrekte spieren en het ziek zwak en misselijk zijn, kent iedereen zo langzamerhand wel, de reacties hierop zijn meestal een verveeld: "wat naar nou voor je".

Nee, "ik hoor vreemde geluiden in m'n linkeroor als ik een backhand sla", of: "volgens mijn dokter ben ik allergies voor kunstgras". Ook: "vorige week onderging ik nog een harttransplantatie, maar tennis is alles voor me". Dat zijn pas verzinsels die hout snijden.

Het materiaal

Allereerst het racket, daar kan natuurlijk van alles aan mis zijn. Het is krom, gebarsten, de grip is te dun/dik, de bespanning te slap/strak. Ook uitvluchten op dit gebied zijn niet echt overtuigend, "Koop dan een ander", is een afdoende respons.

Knellende/versleten schoenen, te grote petten. "ik zag de bal niet meer, mijn pet zakte voor mijn ogen", afzakkende sokken, niet absorberende shirts, verkeerde inleg kruisjes, het helpt, maar is niet voldoende.

Ballen zijn te licht, te zwaar, te kaal, te donzig, te hard of te slap, alleen te gebruiken als bij-smoes.

Sociale omstandigheden

"Mijn man is er net vandoor gegaan met de buikdanseres van Yap-Yum". Daar scoort u mee. Iedereen houdt wel van een smeuÔge roddel, dit geeft minstens een uur gespreksstof, de smadelijke nederlaag is geheel vergeten.      

Of wat te denken van: "Gisteren tijdens mijn wekelijkse S.M. sessie schoot de zweep uit, ik kan geen bal meer ha≠len". Vertel eens.. vertel eens.

Een prachtige macho-story vertelde een speler op zaterdagochtend, (historisch waar verhaal!), over zijn bezigheden met 2 dames tot ťťn uur voor de wedstrijd,  als gevolg waarvan zijn motoriek verstoord zou zijn.

Nu nog een tip voor gevorderden:

Je verspeelt het match-point, de tegenstander loopt naar het net, maar jij loopt nog harder en zegt stralend tegen hem; "wat ben ik blij dat je

gewonnen hebt". .. "Hoezo" ? ...."Ach, dat is niet belangrijk".

Nu ontstaan er al enige tekenen van verwarring bij de winnaar, hij blijft natuurlijk doorvragen. Na hem lang genoeg in onzekerheid gelaten te hebben, zeg je: "Het leek wel alsof je niet wilde winnen, ik ga morgen met vakan≠tie en kan dus niet de volgende ronde spelen, ik gunde het jou wel".

De verslagenheid is compleet, Je weet dat je een zodanige mentale klap hebt uitgedeeld dat dit de laatste ronde voor beiden zal zijn.

Je bent meester van de situatie, je ego is gered, je bent groots, de beste,  

.......je bent walgelijk.

@Ron  

« Laatste verandering: 04 April , 2010, 17:47:39 door ron » Gelogd
Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: