tennisforum
23 November , 2017, 05:48:46 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Er kwamen in 2009 28.569 bezoekers kijken.  zie ook: http://www.darwinpark.nl/tennis/                                               
 
   Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Foto's reisverslag deel 2  (gelezen 7201 keer)
axel
Moderator
Hero Member
****
Offline Offline

Berichten: 271



« Gepost op: 09 Februari , 2010, 19:28:54 »

          


13d. 21.01.2010, de eerste ijsbergen dienen zich aan, terwijl de sneeuw valt. Toch is het hoogzomer in deze streken.






          

14   Sneeuw op Antarctica


          


14a. Medepassagiere poseert bij een sneeuwpop- vrij uniek in deze streken



          





14b. Deze Aziatische  volhardde in het dragen van een mondkapje alsof de Mexicaanse griep ook op Antarctica heerst.





          
 

15


          


15a.  Waarom hebben ijsbergen soms een blauwe kleur :
  They are quite beautiful and as you all know, they have very interesting shapes with many facets pointing in all different directions.  You can think of the facets as tiny mirrors. Most icebergs are formed by many years of falling snow.  As such, they are composed of huge numbers of these crystals, so when the Iceberg is hit by light, all these tiny mirrors reflect the light with the result that the iceberg looks the same color as the incident light.  If illuminated by white sunlight it will reflect diffuse white light.  If it is illuminated by, say, yellow light at sunset, it will look yellow. Some icebergs have certain areas that were formed by freezing ocean water instead of snow.  These areas are usually full of tiny air bubbles. The bubble surfaces also act as tiny mirrors, so these areas also give an overall white appearance in full sunlight.

The bluish streaks in some Icebergs are caused by the the refreezing of meltwater which fills crevasses formed in the glacier (that creates the Iceberg) as it creeps over land. In other cases, the crevasses or holes (full of air) turn a deep blue.  We will explain why this happens below.

Old Icebergs go through hundreds of thousands of years of compression and sometimes ongoing thawing and refreezing of the ice. As you go deeper and deeper into a glacier, the weight of the ice and snow above increases dramatically. As this pressure increases, the air that was originally trapped by the falling snow is forced out. As this happens, the reflective surfaces of our "snowflakes" get “crunched together” and in some cases can completely disappear. Since most of the reflective surfaces within this kind of iceberg have been eliminated, light hitting this iceberg no longer "bounces" off of millions of tiny mirrors. Instead, light is forced to travel through the Iceberg and penetrate deep enough to either find some internal surface to reflect back from or penetrate all the way through the iceberg.




          

16



          


16aa.


          


16a   Wel dapper met zo'n kleine boot


          


16b.


            

            


17   Pinguïnkolonie in de Wilhelm Boot Archipel



          



17a. Deze pinguïns zoeken het hoger op.




            


18   Zeilbark Europa
      23.01.2010 positie 64.46 S- 64.09 W

      http://www.barkeuropa.com/nl/schipvolgen/8-volg_het_zeilschip_europa






          


19   Zodiacs van Palmerstation ( Amerikaanse basis op Antarctica)- 11 Amerikaanse poolonderzoekers  gaan voor een paar uur op bezoek bij ons cruiseschip en geven in  de Showroom een uitleg wat ze zoal doen op Palmer station


          


20   Vertrek naar Palmerstation


          


20aa.Op weg naar Palmerstation enigszins te zien in het midden van de foto


          


20a. Hoe zijn we nu eigenlijk gevaren, 65 S 04 het zuidelijkste punt ( om het Antwerpen eiland heen ).


          


21   Zeehond/leeuw op Ijsberg(je)


          


22    Een ijsberg is een drijvende ijsmassa afkomstig van een gletsjer of een ijskap. IJsbergen worden via de zeestroom vervoerd en kunnen wel een afstand van meer dan 1000 km afleggen alvorens ze gesmolten zijn. Ongeveer 8/9 van deze ijsmassa bevindt zich onder water, waardoor men een vertekend beeld krijgt van de ijsberg of deze veel te laat opmerkt.

Omdat ijs in gewicht 10% lichter is dan water (de dichtheid van ijs is ongeveer 920 kg/m3 en die van zeewater ongeveer 1025 kg/m3), ligt 90% van de berg onder water. Dat betekent niet, dat een ijsberg van 10 meter hoog, tot 90 meter onder water zit, zoals wel wordt beweerd. Van een ijsberg zijn alleen de uitstekende delen boven het water zichtbaar en niet de brede basis die onder water ligt. IJsbergen zijn groot; de meeste hebben een hoogte van 50 meter, maar dat is nog altijd de hoogte van een flat van 20 verdiepingen. Sommige steken meer dan 100 meter boven het water uit, vergelijkbaar met de Utrechtse Domtoren. In de Baffin Baai is ooit een ijsberg van 215 m gez


          

           Deze was al honderden kilometers van huis.

          

22a   Op de terugweg van Antartica naar Kaap Hoorn nog deze ijsberg

            


          


22aa. De Argentijnse douane vangt ons op bij Kaap Hoorn ( Cabo de Hornos)


          

22ab Albatros bij Kaap Hoorn



          


22ac. Kaap Hoorn




          


22b  Bij flinke wind verandert het zwembad(je) in een waar golfbad


          


22c. Terwijl het zwembad er aan het begin van de cruise zo bij lag


          


22d. Ushuaia







          

23   Ushuaia, de meest zuidelijke stad ter wereld.


          


23aa. Een paar oude walvisvaarders


          


23ab. Russisch expeditieschip in Ushuaia


          


23a  Ook hier is het postkantoor niet het mooiste gebouw.


          


23b    Toegang voor ingezetenen gratis ( dit soort discriminatie is in Zuid-Amerika heel gewoon)
Navegantes Holandeses en los Mares del Sur
El Museo del Fin del Mundo, en conjunto con el Museo Marítimo de Ushuaia, invitan a toda la comunidad a la muestra titulada: "Navegantes Holandeses en los Mares del Sur" (S. XVI y XVII) "El descubrimiento de la ruta del Cabo de Hornos. Museo Marítimo de Ushuaia, ubicado en Yaganes y Gobernador Paz.

La muestra nos introduce en la aventura de los viajes realizados por navegantes holandeses a los mares del sur, entre fines del siglo XVI y mediados del siglo XVII. Los Países Bajos(el verdadero nombre del país que denominamos Holanda) se transformó en una potencia naval y comercial en la primera mitad del siglo XVII y le disputó a Portugal y a España el dominio de los mares y sus posesiones coloniales.

Motivados tanto por el interés comercial, como por el deseo de independizarse del dominio español, se lanzaron a las aguas más australes, descubriendo el Estrecho de Le Maire y el radical en la concepción del extremo sur del Continente Americano. De esta manera conocemos, en ese recorrido por sus travesías, marinos como Schouten, Hermite, Schapenham, Brouwer y tantos otros.

Los nuevos contornos de la región quedaron registrados en los mapas trazados por estas expediciones y difundidos por las famosas casas holandesas, editoras de mapas y globos terráqueos en la primera mitad del siglo XVII.

Los holandeses fueron los primeros europeos que entraron










          


          


23c


          


23d.  Gevangene en bewaker in vervlogen tijden in Ushuaia

        
•De Gevangenis:

 In 1896 arriveerden de eerste groep veroordeelden Ushuaia om de gevangenis te bouwen (het was een kleine groep huizen gemaakt van hout en tin); in 1902, de Militaire Gevangenis, die op Isla de los Estados, werd overgebracht naar Ushuaia voor humanitaire redenen.

Datzelfde jaar begon de constructie van de nationale gevangenis; Ushuaia had rond deze tijd slechts 40 huizen.


Het gebouw werd door de gevangenen afgewerkt in 1920. Het had vijf paviljoenen met 380 enkele cellen (soms zaten er meer dan 600 veroordeelden in de gevangenis). De gevangenen hadden de mogelijkheid op basiseducatie en betaalde jobs.

De gevangenis was functioneel tot 1947. Binnenin de cellen vind je de geschiedenis en de verhalen van de gevangenis en zijn veroordeelden.



          


          


23e. Zo ging dat vroeger in Patagonië


          



          


          De Veendam ligt nog op zijn plaats.




          




24aa. Een paar oude walvisvaarders ?






          


24a. Nog snel wat kaarten gestuurd vanaf Ushuaia op 25.1.2010; kaarten in Nederland op 5.2.2010 bezorgd.




          

25   Iedereen wil weer graag mee met MS Veendam (let op op de schaduwen, die naar het zuiden wijzen, i.v.m. de noorderzon)



          


25a. Gletjser uitkomend in het Beagle kanaal





          

26  Bij Punta Arenas weer strak blauwe lucht en een harde wind


          


26a. Taxis wachten op klanten- op de achtergrond Punta Arenas


          


26b. Deze patrouilleboot hield ons de hele dag in de gaten bij Punta Arenas. ( Straat van Magellannes )




            



27   Pinguïns bij Otway  ca . 60 km van Punta Arenas. Pinguins live 25-30 years and always come back to the place were born for the mating season.


          


27a


        


28      Een eigen schuttersputje


          


28aa. Deze drie hadden kennelijk genoeg van ons.


          


28a. Ook bij de pinguïnkolonie waaide het keihard; op de achtergrond een pier behorend bij een niet meer in bedrijf zijnde kolenmijn


          


28b. Met dit aantal bussen waren er bijna nog meer mensen dan m.i. wat gecivilizeerde pinguïns


          


28b.  Deze sleepboot hield bij Punta Arenas MS. Veendam op zijn plaats ( de hele dag )


          

          Deze gletsjer mondt uit in zee, wat bijzonder uniek is.


28c.





28d. Amalia gletsjer in " El Estrecho de Magellanes "
El estrecho de Magallanes es un paso localizado en el extremo sur de Sudamérica, entre la Patagonia chilena, la Isla Grande de Tierra del Fuego y gran cantidad de islas que quedan al oeste de ésta hacia el océano Pacífico. Es el paso natural de mayor importancia entre los océanos Pacífico y Atlántico. El estrecho se halla en la actualidad íntegramente dentro de la jurisdicción de Chile, en la XII Región de Magallanes y de la Antártica Chilena. De acuerdo con los tratados argentino-chilenos de 1881 y 1984, el acceso por su boca oriental y la navegación del mismo se encuentra asegurada a los buques de todas las banderas en todo tiempo y circunstancia.


          


28d1  Brokken ijs van de bovengenoemde Amelia gletsjer, gezien vanaf dek 6 van MS. Veendam



        
          


28e. Een van de weinige dagen met regen ( nog steeds in de eindeloze Straat van Magellanes)




        




          

30a.Even op adem komen op ons schip


          

30b. Non paying guest aan boord van de MS Veendam


          


30c. Een achttal computers aan boord van de Veendam in de bibliotheek, vaak heel trage internetverbinding door de lage stand van de satelliet in Antarctica-tarief 100 minuten voor US$ 55,-


          


30d. Atrium over drie dekken


          


30e. Het casino; hier kon je je reis terugverdienen.



        

         Winkelen aan boord van Ms. Veendam


          


30f. Crowsnest op dek 12 met vrij uitzicht over zee recht vooruit.



          


30g. Ocean View  vanuit stateroom 642 ( onze hut )( Pacific in dit geval )


          


31   Fuad uit Djakarta voor het aanreiken van het bestek , altijd vriendelijk ( let op de plastic handschoentjes wegens GI Illness)


          


31aa. Zojuist terug uit Las Vegas en nu al in the Showroom at Sea ( deck 7) van ms. Veendam
Onder leiding van Marty Henne :Marty Henne’s Summary
Mr. Henne is a recognized authority on American Music and the songs of the 1920s-1950s. He is an entertainer who has performed everywhere from Sydney, Australia to London, England to Dubai, UAE.
He has also taught Master Classes in such varied venues and The University of Minnesota at Moorhead and the Mac-Hayden Theater among others.
Mr. Henne and Tracy Way Associates specializes in writing acts for performers that fit the perofrmer like a glove and are intelligent, fun and sure audience pleasers.











          


31a. Indonesian Crew Show-Balinese dans-11.00 pm -Friday, January 22,2010, The Showroom at Sea, Promenade Deck 7&8,replay on Channel 26


          



31b. Afscheid van de bemanning en artiesten onder leiding van Cruisedirector Michael Headla die de top 3 vragen van de passagiers opnoemde :

1. Slaapt het personeel ook aan boord ?

2. Wekt het schip zijn eigen electriciteit op ?

3. Waarom zijn er van die grote golven in het zwembad ?


          


32   Klaar voor de " High Tea "


          

          


32 a Elke dag een anders gevouwen handdoek-op een sportkanaal "live" de Australian Open

          






          

33   Aankomst in Valparaiso ( Spreek de i apart uit , net zoals onze Chileense gids dat nadrukkelijk deed )


          


34 Blik op Valparaiso


          


35  De passagiers verlaten het Ms. Veendam  voorgoed via een nogal steile "gangway"

Naar het algemeen overzicht van de reis

Naar het dagboek verslag

Naar de foto's van het eerste  deel van de reis Rio-Antarctica



« Laatste verandering: 23 Februari , 2013, 18:16:38 door axel » Gelogd
axel
Moderator
Hero Member
****
Offline Offline

Berichten: 271



« Antwoord #1 Gepost op: 12 November , 2012, 15:24:29 »

                                      

                                      De zeilbark Europa , die wij in de Antarctische wateren zagen ( zie  fotohierboven) op 23.01.2010 is via onderstaande site te volgen  
                                      op haar wereldreis.

                                      http://www.barkeuropa.com/nl/schipvolgen/8-volg_het_zeilschip_europa





« Laatste verandering: 12 November , 2012, 15:29:30 door axel » Gelogd
Pagina's: [1]
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006-2011, Simple Machines LLC